Vanuit Appingedam levert Double Lux Lighting de ledverlichting op Londen Stansted Airport. ,,Zonder geluk krijg je geen succes in het leven”, zegt directeur Tjark Klasens.

Boven zijn bureau hangt een staatsieportret van koningin Máxima. ,,Dat is de beschermvrouw van minibedrijven’’, grapt Tjark Klasens (58). ,,Als wij hier mensen uit het buitenland ontvangen, dan hebben we gelijk iets om over te praten. Het werkt.’’

Klasens is directeur van Double Lux Lighting in Appingedam. Zijn bedrijf levert binnenkort de volledige buitenverlichting op Stansted Airport, een van der vier luchthavens in en rond Londen. Het vliegveld wordt hoofdzakelijk gebruikt door Ryanair. Die is ook de afnemer van de ledmasten op de platforms, waar de vloot van het luchtvaartbedrijf landt en opstijgt.

Stalverlichting
Het is niet de eerste buitenlandse klant van de groothandel uit Appingedam. De orders variëren van stalverlichting in Noord-Italiaanse boerderijen tot explosievrije armaturen in de petrochemische industrie in Angola. ,,Maar de buitenverlichting op een luchthaven in Londen’’, vinden ook wij best bijzonder.

Hoe hij de order binnensleepte? Hij vliegt vaak met Ryanair. Meestal zit hij dan op een van de achterste stoelen in het toestel, vertelt hij. ,,Zo raakte ik in 2014 in gesprek met iemand die naast me zat. Hij bleek hoofd van de technische dienst van Ryanair te zijn. De organisatie van het luchtvaartbedrijf is heel plat. Van het een kwam het ander.’’

Citroen BX
Door een samenloop van omstandigheden is Klasens ook in het vak gerold. Toen hij 31 jaar geleden met een Heao-diploma op zak werk zocht, viel zijn oog op een advertentie in een folder van de bank: een Deense fabrikant van lichtarmaturen zocht een importeur. ,,Het was crisistijd, dus dat ik heb ik maar opgepakt. Met een citroen BX reed ik door Nederland om energiezuinige tl-lampen aan bedrijven te verkopen.’’

Tweetrapsraket
Het ging zo goed dat na vijf jaar ook zijn broer Harry als financieel directeur in het bedrijf stapte. En toen kwam led. ,,Dat werkte als een tweetrapsraket. Het heeft onze branche enorm omhooggeschoten. De energietransitie deed dat ook. De overheid kwam ineens met subsidie voor duurzaamheid over de brug. Ook dat gaf een boost.’’

Dankzij de invoering van led, waardoor lampen een factor tien zuiniger werden, ontstond er een revolutie in de wijze van verlichting. Waar vroeger een paar peertjes in huis volstonden, daar kwam nu een heel arsenaal aan sfeerverlichting voor in de plaats.

Licht moet functioneel zijn
In het bedrijfsleven hebben ze aan sfeer niet zoveel boodschap. Licht moet functioneel zijn, maar ook daar speelt het bedrijf van Klasens op in. ,,Wij leveren de verlichting aan een keur aan gebouwen, van kerken tot koeienstallen. De uitdaging is de omgeving zo goed mogelijk uit te lichten.’’

Ter illustratie bladert Klasens door het lichtplan voor Stansted. Mooie plaatjes waarop de toestellen van Ryanair op de platforms van kop tot staart baden in een zee van licht. ,,Dat is belangrijk, want de vliegtuigen zijn van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de lucht. Het onderhoud en de schoonmaak moet ’s nachts gebeuren. Daarvoor moet het voldoende licht zijn.’’

Sociale werkvoorziening
De armaturen worden door mensen van de sociale werkvoorziening in Appingedam geassembleerd, ingepakt en op transport gezet. De spullen worden gefaseerd geleverd, zegt Klasens. ,,Met een klant als Ryanair lopen we heus niet binnen. Het geeft ons wel een enorme power dat je zo’n klant hebt. Maar we vinden het even leuk om de verlichting te regelen voor bloemenhuis ‘t Zwaantje in Appingedam.’’

Bang dat de opdracht door corona alsnog wordt afgeblazen, is hij niet. ,,Ze zeggen wel dat bij Ryanair de toestellen belangrijker zijn dan de mensen. Ze hechten inderdaad veel waarde aan hun materiaal. Veiligheid staat voorop. Ze vinden het van wezenlijk belang dat hun platforms goed zijn verlicht, dat moet ook van de internationale luchtvaartorganisatie ICAO.’’

Mazzel
Hij erkent dat zijn loopbaan van toeval aan elkaar hangt. ,,Je kunt heel hard werken, maar zonder mazzel krijg je geen succes in het leven. Maar geluk moet je wel bedienen. Of klinkt dat te filosofisch?’’